Návrat papežů z Avignonu do Říma
Papežové v Avignonu byli častokrát konfrontováni s výzvami k návratu do Říma, který po jejich odchodu čím dál víc chátral. Srdce věřícího katolíka se muselo nad tím svírat. Řím byl přece hrobem sv. Petra a místem prvního pronásledování křesťanů, na poutě do „Věčného města“ stanovila církevní autorita odpustky. Rovněž tak nebylo těžké poukázat na to, že před odchodem papežů do Avignonu se v církvi nevyskytovaly zlořády plynoucí z papežského fiskalismu. Na návrat papežů do Říma naléhaly zejména dvě významné mystičky 14. století: sv. Kateřina Sienská a sv. Brigita Švédská. K nim se připojil i římskoněmecký císař a český král Karel IV.
Charakteristika avignonských papežů
Nástupcem neblaze proslulého Klementa V. se stal opět Francouz – sedmdesátiletý kardinál Jakub Duése, jenž předtím působil jako kancléř na dvoře neapolského krále Karla II. Přijal jméno Jan XXII. (1316–1334). Byl vynikajícím církevním právníkem. Kladným bodem jeho pontifikátu bylo zavedení slavnosti Nejsvětější Trojice v neděli následující po slavnosti seslání Ducha Svatého. Ve srovnání se svým předchůdcem vystupoval vůči francouzským panovníkům s větším sebevědomím, nebyl a nechtěl být jejich pouhou loutkou. Bohužel ale prohluboval politiku papežského fiskalismu, požadoval stále vyšší obnosy pro avignonskou kurii, což vyvolávalo čím dál větší nespokojenost.
Proti papeži se postavil německý král Ludvík Bavor, který v duchu teorie Marsilia z Padovy kategoricky odmítl jakoukoliv světskou moc římských pontifiků a zpochybnil i jejich primát v duchovních záležitostech. Jan XXII. jej za to odmítl korunovat císařem, kteréžto právo papežům příslušelo, později dokonce nad ním vyhlásil klatbu.
Papež také odsoudil názory dominikána Mistra Eckharta jako bludné. Tento mystik ve svých meditacích sklouzával k panteismu. Nicméně papež Jan sám musel čelit obvinění z hereze, a to nikoli neoprávněně. Popíral totiž v osobních rozhovorech i v kázáních existenci soukromého soudu bezprostředně po smrti člověka. Lidská duše prý sama pozná, jestli jí náleží místo v nebi, očistci nebo v pekle, a podle toho se rozhodne. Kristus toto její rozhodnutí prý potvrdí až na konci časů, kdy přijde soudit lidstvo.
Tento papežův názor byl v rozporu s předchozími definicemi papežů a koncilů, které závazně stanovily, že duše bezprostředně po smrti předstoupí před tzv. soukromý soud Ježíše Krista. Janovi XXII. se nepodařilo tento blud vyhlásit jako závaznou nauku, ačkoliv o to usiloval. Mnozí dominikánští a františkánští kazatelé, zejména inkvizitoři, označovali papeže Jana veřejně v kázáních za kacíře. Teprve těsně před smrtí tento papež svůj blud odvolal.
Časopis Immaculata je hrazen formou dobrovolných darů. Budeme rádi, když si objednáte tištěnou verzi našeho časopisu a podpoříte ho svým darem. Časopis si můžete objednat prostřednictvím formuláře. Děkujeme Vám za podporu.
Použitá literatura:
Buehlmeyer, Carl. Die Kirchengeschichte II. Paderborn: Schoeningh-Verlag, 1959.
Johnson, Paul. Papiestwo. Warszawa: Instytut Wydawniczy Pax, 1998.
Kubeš, Konrád. Apologetická abeceda. Svazek I. Brno: Exerciční knihovna, 1948.
Pastor, Ludwig. Die Papsgeschichte. Muenchen, 1920.