V hledání a nalézání Boha vždy zůstává zóna nejistoty. Musí zde být.
Víra v Boha je již ze své podstaty spojená s tázáním. Otázky, které si klademe, mají vést k prohloubení našeho vztahu s Bohem. Na druhou stranu nás však mohou znejistit a zavést víru do „kalných vod“ pochybností. Jednou z cest, jak se dostat do bezpečného přístavu víry, je rozpoznání těchto pochybností, pochopení jejich původu a správná reakce na ně.
Italský teolog Ermes Ronchi uvádí, že čtyři evangelia obsahují 37 podobenství a více než 220 otázek. Z toho můžeme soudit, že Ježíš nás spíše než pouhými tvrzeními vychovává otázkami. Ronchi poukazuje na to, že tvar otazníku má podobu rybářského háčku, který vhazuje evangelium do našeho nitra, aby nás zachytilo a přitáhlo k sobě.1 A tak je zřejmé, že otázky, které si při prožívání víry pokládáme, jsou na místě. Na druhou stranu nás však mohou až příliš znejistit a zavést víru do „kalných vod“ pochybností. Otázkou je, jak se pak v těchto vodách orientovat.
Co je to víra?
Naše víra vychází mimo jiné z jednoduché premisy, že Bůh je přítomen v životě každého z nás. Podle katechismu pro mladé YOUCAT je víra věděním a důvěrou. V našem životě se totiž vyvíjí jak rovina poznání, tak rovina osobního vztahu. S prožitky naší víry to může být obdobné, jako kdysi zpívali Voskovec a Werich v písni Život je jen náhoda: „Jednou jsi dole, jednou nahoře…“ Proto není od věci uvědomit si to, co vnímal německý teolog Romano Guardini, když řekl, že „víra znamená být schopen snášet své pochybnosti“.2 Papež František k tomu dodává: „V hledání a nalézání Boha ve všech věcech vždy zůstává zóna nejistoty. Musí zde být. Tvrdí-li někdo s naprostou jistotou, že potkal Boha, a nedotkne se ho ani náznak nejistoty, není to v pořádku.“3 My křesťané jsme těmi, kteří nejen věří, ale také „ve víře přemýšlejí a věří v přemýšlení“, jak říkal svatý Augustin.
Co je to pochybnost?
Je třeba předem uvést, že pochybnost není pouze intelektuální, filozofickou či teologickou otázkou. Souvisí totiž nejen s naším rozumem, ale také s naší osobní zkušeností a prožitkem. Anglické slovo pro pochybnost doubt pochází z latinského dubitare, jehož základem je slovo dva, tedy dvojznačnost. Čínský obraz pochybnosti mluví o muži, který má nohy na dvou člunech, což je poloha velice vratká a nejistá. Pochybnost vrhá člověka do vzduchoprázdna. Na druhou stranu pochybnost není jasným protikladem víry, je to spíše stav mysli mezi vírou a nevírou. Přirovnat bychom jej mohli k nemoci: pacient není zcela zdráv, ale zároveň ještě není nebožtíkem. Domnívám se, že podle biblické interpretace je pochybnost stadiem člověka, který touží dojít k cíli, ale zatím je v půli cesty.
Druhy pochybností a co s nimi?
Pochybnosti mohou ohrozit a „rozředit“ naši víru, zvláště když je nebudeme řešit. Na druhou stranu se z nich dá vytěžit i mnoho dobrého. Díky nim můžeme o své víře více přemýšlet, mluvit o ní s druhými, a také „zajet na hlubinu“. Následující klasifikace pochybností vycházejí z knihy Oswalda Giunnesse, který hovoří o možných sedmi důvodech k pochybnostem u věřícího člověka.4
Časopis Immaculata je hrazen formou dobrovolných darů. Budeme rádi, když si objednáte tištěnou verzi našeho časopisu a podpoříte ho svým darem. Časopis si můžete objednat prostřednictvím formuláře. Děkujeme Vám za podporu.
Poznámky:
1 Ronchi, Ermes: Klíčové otázky evangelia. Praha: Nakladatelství Paulínky, 2017.
2 Evely, Louise: Krédo. Ústí nad Orlicí: Grantis, 1997.
3 Papež František; Spadaro, Antonio: U mne je vždy otevřeno. Praha: Nakladatelství Paulínky, 2014.
4 Guinness, Oswald: Pochybnost. Praha: Návrat Domů, 1998.