Papež až z druhého konce světa…

Habemus papam, máme papeže z daleké Argentiny, který sám o sobě řekl, že ho kardinálové našli „až na druhém konci světa“. Přijal jméno František podle sv. Františka z Assisi. Během několika dní svého pontifikátu už stačil překvapit svět svojí prostotou, neokázalostí a projevy lásky k chudým a trpícím.

Několikrát se vyjádřil, že chce být papežem, který sjednocuje. Paradoxně ale u nástupu žádného z předchozích papežů se neobjevilo v profánních i katolických médiích tolik protichůdných postojů, jako právě ve vztahu k němu.

Někteří radikální katoličtí tradicionalisté už dopředu „vědí“, že Františkův pontifikát bude liberální a nepravověrný, protože tento papež pozdravil po svém zvolení zástupy na Svatopetrském náměstí „Dobrý večer“ a nikoli tradičním „Pochválen buď Ježíš Kristus!“ (upřímně řečeno i já bych byl raději, kdyby zvolil křesťanský pozdrav), neměl na sobě mozetu (tradiční červený přehoz s bílým lemováním, který papežové užívají), místo zlatého kříže měl na prsou  prostý kovový, místo klasických papežských červených bot si ponechal své černé. Jiní tradicionalisté ale, např. jeden z jejich nejvýraznějších polských představitelů pan Arkadiusz Robaczewski, poukazují u bývalého buenosaireského kardinála Bergoglia na jeho statečnou obranu katolické nauky ve věci potratů, eutanázie, antikoncepce a homosexualismu, kvůli čemuž se dostal do ostrého konfliktu se socialistickou argentinskou vládou, a proto vidí Františkův pontifikát jako velikou naději pro Církev i svět.      

Pro značnou část liberálů uvnitř Katolické církve je volba kardinála Bergoglia velkým zklamáním. Doufali, že po odchodu „tvrdého“ Benedikta XVI. přijde modernistický pontifik, který povolí antikoncepci, umožní sňatky homosexuálů, svěcení žen na kněze a podávání sv. přijímání rozvedeným a znovu civilně sezdaným katolíkům. Pochopili, že toto vzhledem k Františkově předchozí angažovanosti v úřadě argentinského primase očekávat nemohou. Přesto však se vyskytují mezi nimi ojedinělé hlasy, jež tvrdí, že papež František údajně „překvapí“ určitým posunem v tomto směru. V to doufá např. od Církve odpadlý čelný reprezentant marxisticky laděné tzv. „teologie osvobození“ Leonardo Boff z Brazílie.

Nikdo z nás není prorokem, nicméně už teď je jasné, že radikálové na obou stranách spektra se hluboce mýlí. Je směšné domnívat se, že kvalita výkonu papežského úřadu je závislá na tom, jestli papež nosí nebo nenosí mozetu, červené nebo černé boty, zlatý či kovový kříž. Tradicionalističtí radikálové tady nerozlišují mezi čistě formálním a podstatným. To, jestli bude někdo dobrým papežem, záleží na tom, jak bude bránit katolickou věrouku a mravouku, hlásat evangelium, a jaký bude mít vztah k lidem, zejména k těm nejslabším a nejzranitelnějším, a nikoli na tom, jakou barvu má jeho oděv. A v tom má papež František „našlápnuto“ ještě z doby svého argentinského působení dobře. Boff a další „progresisté“ žijí proto ve velké iluzi, když čekají opak.

Myslím, že nejlépe celou záležitost uchopil polský pater Grzegorz Śniadoch z tradicionalistického Institutu Dobrého Pastýře, který je v plné jednotě se Svatým stolcem. Napsal ke zvolení papeže Františka na internetovém portálu „fides-et-ratio.pl“ 19. 3. 2013 tyto závažné věty:

„Laický svět očekává, že nový papež bude následovat nepravdivý obraz sv. Františka z Assisi. Neuvědomují si ale, že sv. František je ve skutečnosti nejreprezentativnějším a nejpravověrnějším výtvorem Církve doby křížových výprav. Nebyl průkopníkem teologie osvobození, ani hrdinou nasládlého, zjednodušeného, ekologicky-pacifistického křesťanství, ani nějakým stále usměvavým vesnickým prosťáčkem, rozmlouvajícím s ptáky a uzavírajícím přátelství s vlky. To podstatné je, že šel jako hrdina s 5. křížovou výpravou obracet muslimy svým slovem, příkladem a nekompromisní oddaností Kristu.

Před papežem Františkem stojí dnes velká výzva. V ní je zahrnuta neodvratitelná konfrontace s bojovným ateismem a tzv. křesťanským liberalismem, jenž ho podporuje. Došlo to k bodu, kdy už nemůžeme dále ustupovat bez zrady Učitelského úřadu. Když Církev zvedne hozenou rukavici, vrátí se k jasné řeči a přestane své poselství zavinovat do bavlnky, setká se to se vztekem liberálního světa. Církev musí počítat se střetem s perfektně zorganizovanou homosexuální revolucí, jakož i s agresivním islámem a s demografickými problémy.

Církev nemůže přistoupit na žádné kompromisy s liberálním světem. Hlas Církve je od přirozenosti hlasem Pána Boha, nemůže se proto přizpůsobit světu. Něco jiného je přizpůsobit prostředky užívání: auto papeže může být moderní, ale nikdy ne katolická věrouka a mravouka. Ta je neměnná tak, jako je neměnná přirozenost člověka…“

A komentátor americké katolické televizní stanice „ChurchMilitantTV“ Michael Voris k volbě papeže Františka řekl: „Nový papež bude muset čelit stále více protikřesťanskému Leviatanovi…“

Modleme se tedy za Sv. Otce Františka! Modleme se a nespekulujme!

Radomír Malý

Vydáno:20.3.2013 Zobrazeno:1974
Biblický citát na dnešní den
Otec mě poslal. (Jan 5,36)
 
 

Nejnovější vydání Immaculaty

Immaculata

 

Časopis si můžete objednat:

  • Na adrese:
    Konvent minoritů v Brně
    Minoritská 1
    602 00 Brno

  • Na telefonním čísle:
    Mobil: 605 459 174 (Po-Pá 9:00 - 12:00)

    Tel: 542 215 600 (ústředna - budete přepojení)


  • Pomocí objednávkového formuláře


  • Číslo našeho účtu:
    7498984001/5500
    (Dary z ČR)

 

  • Dary ze Slovenska:
    č.ú.: 4060015034/3100
    IBAN:SK3131000000004060015034
    SWIFT: LUBASKBX
  • Dary ze zahraničí (kromě Slovenska):
    IBAN: CZ1555000000007498984001
    SWIFT: RZBCCZPP
 

Nakoukněte do archivu


 
 
Adresa redakce: Konvent minoritů v Brně, Minoritská 1, 602 00 Brno, e-mail: immaculata(zavináč)minorite.cz
Bankovní spojení: Commerzbank AG, č.ú. 50013424/6200